Duitse uitwisselingsleerlingen op de fiets

Nadat vierdejaars leerlingen van het Willibrord Gymnasium in december in Duitsland waren geweest, ontvingen zij 10 en 11 april leerlingen van de Gesamtschule Kempen. Tijdens het tweedaagse bezoek verbleven de Duitse leerlingen in gastgezinnen en trokken ze er samen op uit.

Het project “Uitwisseling” wordt mogelijk gemaakt door het Interreg-programma Deutschland-Nederland met zijn programmapartners en medegefinancierd door de Europese Unie (EU).

Voor deze uitwisseling waren leuke activiteiten georganiseerd door het Willibrord Gymnasium. Er werd gestart met een rondleiding door de school en een foto challenge in het centrum van Deurne. Deze foto’s werden vergeleken met de foto’s die in december in Duitsland waren gemaakt. De leerlingen presenteerden de verschillen in het straatbeeld.

De tweede dag stond in het teken van talenovereenkomsten en -verschillen. Er werd een quiz gespeeld over Nederland en leerlingen mochten bij elkaar op lesbezoek. Daarna gingen de leerlingen op de fiets (dat hoort er nu eenmaal bij in Nederland) naar de oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn. In het bezoekerscentrum hebben de leerlingen in gemengde groepjes aan presentaties gewerkt over de levensverhalen van vijf personen die er begraven zijn. ‘Dit was een spannend thema, maar het was mooi om te zien hoe goed en serieus dit werd opgepakt,’ vertelt docent Duits Olga Camps.

Na een Hollands frietje werd de uitwisseling afgesloten. De gastleerlingen waren heel enthousiast over de school, de lunch en de mogelijkheid om een potje te voetballen in de pauze. ‘We hopen volgend jaar een vervolg te kunnen geven aan deze uitwisseling en bedanken iedereen voor hun medewerking,’ aldus Olga Camps.