Onze nieuwe brugklassers zijn gestart!

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is natuurlijk altijd een beetje spannend. Tijd om eens te kijken hoe onze brugklassers dit ervaren hebben.

Hoe was de overstap naar het Willibrord Gymnasium?

De overstap was zeker spannend, zegt Lasse. Ik kende namelijk niemand hier op school. In de pauze in de introductieweek werd ik gevraagd door een paar jongens of ik bij hun kwam zitten. Nu heb ik een vriendengroep van vijf!

Ook Renske geeft aan dat het voordeel is dat veel leerlingen op zoek zijn naar nieuwe vrienden en veel leerlingen nog niet elkaar kennen. Renske: ‘Hierdoor gaat het makkelijk en ik heb een hele gezellige klas.’

Kunnen jullie iets vertellen over de introductieweek?

In de introductieweek begonnen we rustig, wat heel fijn was. Op maandag hoefden we namelijk alleen onze boeken op te halen en op dinsdag kregen we allerlei informatie. Dit was soms wel veel, maar toch was het ook heel gezellig.

De woensdag hadden we sportdag en hier ging klas 1B met de beker ervandoor. Het is leuk dat de school zijn eigen spel Kastiebal heeft, zo is het voor iedereen nieuw, geeft Matthijs aan.

De dag dat we naar Xanten ging was het leukste. Hier leer je de kinderen in je klas namelijk nog beter kennen, zegt Renske. En vrijdag was de eerste lesdag, maar dit was ook wel fijn, want dat wist je voor het weekend al hoe zo’n dag eruitziet.

En wat is nu het grootste verschil met de basisschool?

Lasse: ‘Dat is toch echt wel het huiswerk. Het is meer, maar met de Plenda (Planagenda) heb ik een goed overzicht. Ik probeer alles te doen op de dag dat ik het op krijg en probeer vooruit te werken. Vanmiddag hoef ik bijvoorbeeld geen huiswerk te maken, want dat heb ik gisteren al gedaan!’

En is er dan nog genoeg tijd voor voor leuke dingen na school? Jazeker, zegt Renske. Ik kan nog steeds vier keer in de week naar sporten of repetities.