Ook andere vakken leggen verbanden met de klassieken. Bij Nederlands en maatschappijleer leren leerlingen in lessen retorica debatteren en argumenteren. De moderne vreemde talen, geschiedenis en muziek, maar ook de natuurwetenschappen grijpen terug op de oude mythen. In klas 1 tot en met 3 volgen alle leerlingen Latijn. In klas 2 en 3 krijgen ze ook Grieks. In de bovenbouw en voor het eindexamen volgt elke leerling te minste een van beide.
Er gebeurt van alles bij ons op het Willibrord. Met ons brede aanbod in en buiten de les dagen we onze leerlingen uit om te ontdekken wat ze kunnen. Om het beste uit zichzelf te halen. Daarbij krijgen ze uiteraard begeleiding van onze mentoren en docenten en extra aandacht wanneer sprake is van voorsprong of achterstand. Onze leerlingen ontwikkelen zich in zes jaar tijd tot jong-volwassenen die met een intelligente, open blik de wereld in kijken. Zelfstandig. Autonoom. Daardoor is de ander of het onbekende niet bedreigend of vreemd, maar iemand of iets om te leren kennen. Het schoolklimaat kenmerkt zich door openheid, vriendschappelijkheid en respect voor elkaar.
Je vleugels uitslaan, zélf ervaren, zélf aan het werk gaan. Leerlingen die dat aankunnen, dagen we uit om eigen keuzes te maken. Leerlingen verdiepen zich in zelfgekozen onderwerpen, organiseren samen met de school muziekavonden (MUZADA) en schoolfeesten, maken een prachtige schoolkrant en organiseren allerlei andere activiteiten. Vaak gaat dat uitstekend. Daarnaast nemen onze leerlingen enthousiast deel aan Olympiades, sporttoernooien en debattoernooien. Kortom, we geven onze leerlingen alle ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontplooien.
Op het Willibrord Gymnasium gaan we open en respectvol met elkaar om. We leren onze leerlingen samenwerken en bevorderen hun sociaal functioneren – op school en in de samenleving. We zijn er trots op dat pesten bij ons op school weinig voorkomt.
Leerlingen voelen zich snel thuis op onze school. De klassen waarin leerlingen beginnen, blijven meestal een aantal jaren bij elkaar. Zo ontstaat er een hechte, respectvolle band tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en docenten.In het leerlingenstatuut staan de rechten en plichten van leerlingen beschreven.