De school probeert lesuitval logischerwijze zoveel mogelijk te beperken. We maken onderscheid tussen incidentele lesuitval en structurele lesuitval. Onder incidentele lesuitval verstaan we het uitvallen van een les door bijvoorbeeld scholing of kortdurende ziekte van een docent. We spreken van structurele lesuitval als een docent langdurig afwezig is.
Incidentele lesuitval
Als het eerste of laatste lesuur uitvalt, komen de leerlingen later naar school of gaan ze eerder naar huis. Op de overige lestijden proberen we in de onderbouw te zorgen voor vervanging. Mocht dit niet lukken dan kunnen leerlingen studeren in het Open Leer Centrum (OLC), de overlegruimtes en de aula. Als het roostertechnisch kan, wordt er geschoven met lessen, zodat de leerlingen zoveel mogelijk een aaneengesloten lesrooster hebben.
Structurele lesuitval
Bij langdurige afwezigheid van een docent zijn er verschillende mogelijkheden. De school kan op zoek gaan naar een interne of externe vervanger. Een andere optie is dat er geschoven wordt met de lessen op een volledig leerjaar. In alle klassen kunnen de lessen dan doorgang vinden – zij het met een ander aantal uren dan op de lessentabel staat aangegeven.
De keuze die de school hierin maakt is mede afhankelijk van de periode in het jaar, de aard van het vak, het leerjaar en niet in de laatste plaats de beschikbaarheid van een vervanger.